پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3548
-
الف
+

مراسم تجلیل از مسعود جعفرى جوزانى

مراسم تجلیل از مسعود جعفرى جوزانى کارگردان تلویزیون و سینما برگزار شد.

مراسم تجلیل از مسعود جعفرى جوزانى کارگردان تلویزیون و سینما در نخستین همایش توسعه پایدار شهرستان ملایر برگزار شد.

مسعود جعفرى جوزانى نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون، در مراسم تجلیلش در نخستین همایش توسعه پایدار شهرستان ملایر گفت: ارزش و میزان جذابیت هر شى و مکان تاریخى یا دیدنى منوط به قصه‌اى است که آن را بیان مى‌کند. قصه‌اى جذاب و جهان شمول که کنجکاوى برانگیزد. مهم‌تر آنکه باید کارى کرد تا این قصه شنیده شود. هر چه وسیع‌تر قصه پخش شود موفقیت جذب گردشگر بیشتر خواهد بود. چیزى که ملایر کم دارد همین نشنیده شدن قصه‌هاى تاریخى و انسانى موجود در آن است . قصه‌هایى که با شنیدن شدن آن مى‌توانیم مردم را به براى دیدن ملایر جذب بکنیم.

وی افزود: من امیدوارم فرزندان این شهر با ساخت فیلم‌هاى جذاب این کار مهم را به سرانجام برسانند. در دنیای امروز هر چیزی یک قصه می‌خواهد. برای نمونه دیده شده که مردم بسیارى از سرتاسر دنیا براى دیدن جایى یا شیئى سفر مى‌کنند و جایی می‌روند تا از نزدیک بتوانند مکان یک رویداد تاریخى و یا حتى دستمالی را که در موزه‌ای به دیوار آویخته‌اند و مثلاً می‌گویند این دستمال را ناپلئون هنگامى که به جنگ واترلو می‌رفته، معشوقه‌اش آن را از بالکن برای او انداخته است؛ این یعنی یک قصه، این قصه به آن دستمال معنی می‌دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «شیر سنگی» در بخش دیگری از سحنانش تصریح کرد: ملایر شهری بسیار دوست داشتنی است و من برای این عاشق این شهر هستم چون هنوز یک حس معصومیت را در این شهر می‌بینیم و این برای من خیلی جذاب است؛ در جهان پیچیده و پر نیرنگ امروز، من این حس معصومیت هنوز پایدار را در ملایر احساس کردم. همین هوای پاکیزه ملایر در شرایط کنونى کیمیا و گنج نهفته است. بله واقعیت تلخ این است که در عصر جدید، هوا پاک ارزشمندترین چیزها است. ما در این شهر مکان‌هاى تاریخى ۷ هزار ساله داریم همچون؛ شهر زیرزمینی یا قلعه‌ای که در آن بالا پیدا شده است و مثل قلعه «اپرى» که در بچگی یادم است دور آنجا را دیوار کشیدند، چون عده‌ای نادانسته وسایل ارزشمند آنجا را به فروش می‌رساندند.

جوزانی در ادامه اظهار داشت: در ملایر قصه‌های زیادی داریم که متأسفانه فراموش شده‌اند که قرار است در کتاب جدید چاپ بشود. در آنجا کوهی به اسم «مارماهی» وجود دارد که در صورت شنیدن می‌تواند مرکز توجه جوانان سراسر ایران و یا جهان باشد. آنجا میعادگاه عشاق براى بستن عهد و پیمان بود. در قله این کوه کسانی که واقعاً عاشق همدیگر بودند در آنجا پیمان می‌بستند. نام بسیار قدیمى و اصل آن کوه «مراد و ماهی» بوده است . دو دلداده خالصى که پس از رزمى جانانه به قتل رسیده‌اند. آنجا سمبل عشق و عصاره مهرورزی و مهربانی بود. هر کس به ملایر مى‌آمد از این کوه دیدن مى‌کرد، ولی متأسفانه امروز، قصه آن به فراموشى سپرده شده است؛ من حتی وقتی که به آنجا رفتم دیدم اهالی ملایر هم فراموش کرده‌اند که خداوند برای چه چیزی این کوه خوشرنگ را در آنجا قرار داده است. همه اینها ثروت است که اگر از آن استفاده شود به توسعه و آبادانی ملایر کمک می‌کند.

نویسنده و کارگردان سریال «در چشم باد» در ادامه سخنانش گفت: هیچ قوم و قبیله و شهر و ملتی نمی‌تواند پایدار بماند مگر اینکه به مهرورزى و عدالت در درون خود متکى باشد و با اتحاد از داشته‌هاى خود پاسدارى کند . هیچ نظام، حکومت و قدرتی نمی‌تواند پایدار بماند مگر اینکه به نقد درون خودش متکی باشد. گفت‌وگو و گِردنشستن و درددل کردن و مسائل را بیان کردن؛ راز ماندگارى است و موجب رشد، تعالی و توسعه هر ملت و قوم و شهری می‌شود.

وی همچنین گفت: ملایر شهر بزرگ و زیبایی است و در مورد شهرک سینمایی هم که اشاره کردند؛ به این معنی بود که گفتم یک بررسی بشود و توجیه اقتصادی آن نوشته شود؛ تا فقط در صورت مقرون به صرفه بودن در پى آن برویم . از آنجا که اساس هر چیزی و کار خیرى خِرد است. پس باید خرمندانه عمل کنیم،  اگر بر اساس پژوهش واقع‌بینانه کارى مرقوم به صرفه باشد، مى‌تواند در جایی انجام بشود، پس پیش از اقدام، اول باید بررسی‌های اقتصادی کامل انجام بشود؛ چنانچه پس از پژوهش، کار بزرگی همچون احداث یک شهرک سینمایی بتواند در ملایر اتفاق بیافتد و این شهر را مرکز توجه جهان، بویژه روشنفکران به معنی دانایان جهان درآورد؛ بدیهى است که  افتخار بزرگی برای آن منطقه و ایران خواهد بود. اما اگر بررسى و پژوهش نشان داد که این کار براى ملایر مقرون به صرفه نیست، باید راه دیگرى یافت.

مسعود جعفرى جوزانى در پایان سخنانش تأکید کرد: من باور دارم، ملتی که همدیگر را دوست دارند و متحد هستند …، ملتی که خباثت، حسادت، حرص، خیانت، زورگویى و طمع را از خودشان دور می‌کنند و به دروغ پناه نمی‌برند ….ملتى که بدترین اتفاقات و مشکلات را به جاى پنهان کردن؛ آشکار و بیان می‌کنند و در جامعه در مورد آن صحبت می‌کنند؛ بى‌تردید رشد و تعالی پیدا می‌کند و خداوند بارها در کلیه کتب آسمانی ادیان ابراهیمی به این مطلب اشاره می‌کند که شما وقتی‌که با هم و متحد هستید، من به شما کمک خواهم کرد. عدم تحمل منتقدین، این تنش‌ها، این نادیده گرفتن‌ها و بدتر از همه، عطش  خانمانسوز قدرت طلبى، به راحتى بزرگترین ملت‌ها را به نیستى مى‌کشد و از بین مى‌برد.

س م / س م

نظر شما
ارسال نظر